Norvinges - nyheter och aktuellt

Norvinges - nyheter och aktuellt

News

Här hamnar lite nyheter och aktualiteter. Tips på prylar och annat bra att ha. Här läggs också texter och notiser som inte fått plats eller passat in i tryckta eller andra webbaserade mediala kanaler.

Åter till www.norvinge.se

Kombinationsvagnen som blev över

NyheterPosted by Bo Norvinge Wed, November 18, 2015 22:07:18

Ibland blir det material över. Sådant som inte passar in i den ordinarie genren och som inte riktigt passar in i marknaden heller för den delen. Här är i alla fall en kombinationsvagn för jordbrukstransporter både på åker och väg. Kanske kan några lösningar anammas.

Text & foto: Bo Norvinge

På en av Europas större lastbils- och transportmässor BedrijftsAuto 2015 i Amsterdam under september var det världspremiär på en vagn för transporter av lantbruksprodukter. En treaxlig kärra för ömtåliga marker som i ett nafs förvandlas till en påhängsvagn till lastbil för snabba landsvägstransporter.

Det är de två holländska företagen Veldhuizen inom fordonsteknik och Kraker Trailer som tillverkar släpvagnar och påhängsvagnar har tillsammans tagit fram prototypen. Veldhuizen står för chassikonstruktionen och Kraker Trailer har konstruerat byggnationen.

Mycket lågt marktryck med lägre risk för jordpackning jämfört med att dra omkring med gamla lastbilssläp på åkern. Och man slipper eventuella omlastningsprocesser vid vägkanten.

Man kan anlita lediga trailerdragare för vägtransporterna istället för med traktorn dra iväg till lossningsplatsen och därigenom minska genomsnittstiden som vagnen är borta. Med två enheter har man möjlighet att använda vagnarna i ett bytessystem och kunna fylla den ena vagnen medan den andra är borta på tömning.

Vagnen har ett eget hydraulsystem med motor, pump och tank. Men rent tekniskt finns ju möjlighet att använda traktorns eget hydraulsystem, men då krävs också att även dragbilen har ett hydraulsystem för att kunna få upp stödbenen och tippa flaket på mottagningsplatsen.

Matthijs van Zandwijk som representerar Veldhuizen demonstrerade alla funktionerna styrda av den trådlösa fjärrkontrollen.

– 2017 kommer här en lag om att traktorer ska registreras och besiktigas varje år, berättar Matthijs van Zandwijk som tror att en hel del traktorer kommer att fasas ut.

Jan Platteau, säljare på Kraker Trailer tror att det kan bli ett stort intresse av vagnen i Europa.

– De kommer att komma mer och mer.

Den är smidig tack vare att axlarna framför och bakom den fasta mittenaxeln styr efter dragfordonet. Axlarna är tvångsstyrda och påverkas mekaniskt genom ett stagsystem som påverkas av traktorns vinkel i förhållande till dragstången. Och när en dragbil är tillkopplad styrs axlarna genom en kilförsedd svängkrans som dragbilens vändskiva låses fast i.

Vagnen har den för våra breddgrader hittills ovanliga kulkopplingen, men den ger ju som bekant fördelar i form av en mer säker och glappfri koppling.

Chassit i sig ger möjlighet till andra byggnationer än den och kanske lättare och enklare lösningar för transport av spannmål, betor och grönmassa.

Hur det kommer att gå med projektet är ännu oklart och vilka möjligheter det finns för en marknad i Sverige står än mer skrivet i stjärnorna. Även de svenska viktbestämmelserna för vägtransporter drar ner på lastförmågan.

Men båda inblandade i projektet finns representerade i landet men då förvisso med fokus på vägtransportdelen. Men om intresse finns ser det inte omöjligt ut att den kan marknadsföras även här.

– Vi har haft en del förfrågningar om lantbruksmaskiner. Vi kommer snart att starta en egen del i hemsidan med det som kan passa Sverige, berättar James Lundberg på B-E Trailer Sweden AB som marknadsför Veldhuizens produkter.

– PNO marknadsför hela Kraker-sortimentet, men har inte hittat riktigt rätt i kundsegment på agridelen, förklarar Jonas Hansson på PNO Sverige AB.

FAKTA

Kingpintryck/kultryck: 4 000/15 000 kg

Axeltryck: 10 000 kg x3

Totalvikt: 34 000/45 000 kg

Tjänstevikt: 10 000 kg

Lastförmåga: 24 000/35 000 kg

Mått:

Utvändig längd: 10 400 mm

Bredd: 2 550 mm

Höjd: 4 000 mm

Invändiga mått: 10130 x 2430 x 2430 mm

Volym: 61 kubik

Kingpinhöjd/Kopplingshöjd: 1150/400 mm