Norvinges - nyheter och aktuellt

Norvinges - nyheter och aktuellt

News

Här hamnar lite nyheter och aktualiteter. Tips på prylar och annat bra att ha. Här läggs också texter och notiser som inte fått plats eller passat in i tryckta eller andra webbaserade mediala kanaler.

Åter till www.norvinge.se

Kombinationsvagnen som blev över

NyheterPosted by Bo Norvinge Wed, November 18, 2015 22:07:18

Ibland blir det material över. Sådant som inte passar in i den ordinarie genren och som inte riktigt passar in i marknaden heller för den delen. Här är i alla fall en kombinationsvagn för jordbrukstransporter både på åker och väg. Kanske kan några lösningar anammas.

Text & foto: Bo Norvinge

På en av Europas större lastbils- och transportmässor BedrijftsAuto 2015 i Amsterdam under september var det världspremiär på en vagn för transporter av lantbruksprodukter. En treaxlig kärra för ömtåliga marker som i ett nafs förvandlas till en påhängsvagn till lastbil för snabba landsvägstransporter.

Det är de två holländska företagen Veldhuizen inom fordonsteknik och Kraker Trailer som tillverkar släpvagnar och påhängsvagnar har tillsammans tagit fram prototypen. Veldhuizen står för chassikonstruktionen och Kraker Trailer har konstruerat byggnationen.

Mycket lågt marktryck med lägre risk för jordpackning jämfört med att dra omkring med gamla lastbilssläp på åkern. Och man slipper eventuella omlastningsprocesser vid vägkanten.

Man kan anlita lediga trailerdragare för vägtransporterna istället för med traktorn dra iväg till lossningsplatsen och därigenom minska genomsnittstiden som vagnen är borta. Med två enheter har man möjlighet att använda vagnarna i ett bytessystem och kunna fylla den ena vagnen medan den andra är borta på tömning.

Vagnen har ett eget hydraulsystem med motor, pump och tank. Men rent tekniskt finns ju möjlighet att använda traktorns eget hydraulsystem, men då krävs också att även dragbilen har ett hydraulsystem för att kunna få upp stödbenen och tippa flaket på mottagningsplatsen.

Matthijs van Zandwijk som representerar Veldhuizen demonstrerade alla funktionerna styrda av den trådlösa fjärrkontrollen.

– 2017 kommer här en lag om att traktorer ska registreras och besiktigas varje år, berättar Matthijs van Zandwijk som tror att en hel del traktorer kommer att fasas ut.

Jan Platteau, säljare på Kraker Trailer tror att det kan bli ett stort intresse av vagnen i Europa.

– De kommer att komma mer och mer.

Den är smidig tack vare att axlarna framför och bakom den fasta mittenaxeln styr efter dragfordonet. Axlarna är tvångsstyrda och påverkas mekaniskt genom ett stagsystem som påverkas av traktorns vinkel i förhållande till dragstången. Och när en dragbil är tillkopplad styrs axlarna genom en kilförsedd svängkrans som dragbilens vändskiva låses fast i.

Vagnen har den för våra breddgrader hittills ovanliga kulkopplingen, men den ger ju som bekant fördelar i form av en mer säker och glappfri koppling.

Chassit i sig ger möjlighet till andra byggnationer än den och kanske lättare och enklare lösningar för transport av spannmål, betor och grönmassa.

Hur det kommer att gå med projektet är ännu oklart och vilka möjligheter det finns för en marknad i Sverige står än mer skrivet i stjärnorna. Även de svenska viktbestämmelserna för vägtransporter drar ner på lastförmågan.

Men båda inblandade i projektet finns representerade i landet men då förvisso med fokus på vägtransportdelen. Men om intresse finns ser det inte omöjligt ut att den kan marknadsföras även här.

– Vi har haft en del förfrågningar om lantbruksmaskiner. Vi kommer snart att starta en egen del i hemsidan med det som kan passa Sverige, berättar James Lundberg på B-E Trailer Sweden AB som marknadsför Veldhuizens produkter.

– PNO marknadsför hela Kraker-sortimentet, men har inte hittat riktigt rätt i kundsegment på agridelen, förklarar Jonas Hansson på PNO Sverige AB.

FAKTA

Kingpintryck/kultryck: 4 000/15 000 kg

Axeltryck: 10 000 kg x3

Totalvikt: 34 000/45 000 kg

Tjänstevikt: 10 000 kg

Lastförmåga: 24 000/35 000 kg

Mått:

Utvändig längd: 10 400 mm

Bredd: 2 550 mm

Höjd: 4 000 mm

Invändiga mått: 10130 x 2430 x 2430 mm

Volym: 61 kubik

Kingpinhöjd/Kopplingshöjd: 1150/400 mm



Ännu fler klipp

NyheterPosted by Bo Norvinge Tue, September 22, 2015 18:04:04

Ytterligare några korta filmklipp har kompletterats på Youtubekanalen.

Dels en äldre snutt från 2014 som hittades i gömmorna om ett litet garagebesök hos Raymond Kraft som renoverar en Volvo Rundnos från 1953. När jag råkade ha vägarna förbi kördes den ut i sommarsolen.
Ett annat klipp är från ljusspektaklet under Trucking Festival på Mantorp Park i augusti.
Två snuttar kommer från lanseringen av nya Iveco Eurocargo i italienska Brescia där sammansättningsfabriken för modellen är. Vid samma tillfälle ett besök på världsutställningen i Milano där CNH New Holland är sponsorer och har en paviljong.

Kika in på kanalen: https://www.youtube.com/c/bonorvinge



Några nya korta klipp

NyheterPosted by Bo Norvinge Sun, September 06, 2015 13:15:36

Efter att rensat lite i mobiltelefonen har några korta filmsekvenser lagts in på Youtubekanalen.


En snutt från senhösten 2014 i samband med en artikel för Klassiska Lastbilar om Sven-Olof Börjessons fina Volvo F85 i Nils Nilsson-färgerna, då vi hälsade på Hans Kron och startade upp hans terex 51-72 hjullastare med härligt vråkande Detroit tvåtaktare.

En snutt är från en åktur med en imponerande Iveco Magirus SuperDragon 8x8 räddningsfordon framtagen för bland annat flygplatser. Detta var i samband med CNH Industrials presstripp i somras och besök på Magirusfabriken utanför Ulm i Tyskland där brandbilar tillverkas, inte bara på Iveco-chassi utan alla förekommande märken.

En snutt är från Peter Bärgares trevliga evenemang i somras utanför Tanumshede dit han samlat ett stort antal gamla maskiner, traktorer och lastbilar. Lennart Hermanssons Scania T142 dras upp ur åkern av Peters specialbyggda John Deere skogsmaskin som byggds om till att passa hans verksamhet som bärgare. Ett kast med en slängskopa kan också beskådas. Imponerande hantverk utfört av maskinisten.

https://www.youtube.com/channel/UCDkiqAX5jalzYJCdxlY_-Aw



European Truck Challenge i tidningen MIL

NyheterPosted by Bo Norvinge Sun, June 21, 2015 22:28:00

I senaste numret av Scanias kundtidning MIL lyfter man fram Scania 410:ans fina resultat i European Truck Challenges bränsletester.
Jag är den svenska representanten för ETC och testerna kördes i Tyskland en vecka i November 2014. Totalresultaten gjorde förvisso DAF till slutlig vinnare baserat på bland annat AdBlue-kostnader och inköpspris, men bäst bränsleförbrukningssiffror genomgående uppvisade Scanian.
I artikeln i Scania MIL nummer 2 - 2015 beskrivs kortfattat också hur testerna går till.

Ladda ner PDF:

Om ETC 2014 kan också läsas i Svensk Åkeritidning 4 - 2015
eller Norska Yrkesbil 5 - 2015





Klassisk truckerklubb

NyheterPosted by Bo Norvinge Tue, April 21, 2015 23:08:07

Under andra halvan av mars månad arrangerades Transport 2015 i Herning Danmark. En mycket intressant mässa väl värd att besöka i fortsättningen. Den klassiska klubben Convoy Buddy hade monter och stod också för arrangemanget av veteranlastbilshallen. Bland dekaler och andra klubbprylar hittade jag en känd profil.

– Convoy Buddy grundades 1978, berättade initiativtagaren Remi Erik Bergren (t.h.) som hos minst två generationer är känd som Mr. President och ingenting annat.
Föreningen återstartades 2007 och har idag samlat ihop en 300 man stark medlemsskara.
– Under storhetstiden hade vi flera tusen medlemmar men med tanke på hur branschen ser ut idag så är procenten nästan oförändrade, sa kassör Claus Filipsen (t.v.)med ett stort allvar i tonen.
– Men det är en kamratförening och ingen politisk organisation, underströk Claus Filipsen.
Mer från den danska transportmässan i Svensk Åkeritidning nummer 5 - 2015.





Vem sitter säkert?

NyheterPosted by Bo Norvinge Sat, February 21, 2015 19:01:41

Någon gång kring 1986-1989 lät BTL - Bilspedition Transport & Logistic ta fram en informationsfilm i VHS-format om vikten att sitta bältad i lastbilen.
Frågan är fortfarande lika viktig då många förare än idag väljer att sitta löst.

Filmen "Vem sitter säkert?" som utlånats av Patrik Svensson i Brålanda finns nu att se på min Youtubekanal.




Caddyn ur historisk synvinkel

NyheterPosted by Bo Norvinge Thu, February 19, 2015 20:53:17

Volkswagen Caddy är den i särklass den mest sålda transportbilen i landet.
Generation fyra av Caddy visades nyligen upp för första gången inför världspressen. Mer om den kommer att finnas att läsa i Svensk Åkeritidning nummer 4 som dimper ner i brevlådan hos prenumeranterna under senare delen av mars. Men här en kort sammanfattning om Caddyns historia. Och det är inte en så tokig bil. Jag har själv en 2006:a (gen 3) och har haft en från 1988 (gen 1).

Första generationen Caddy presenterades 1982 och baserades i stort på första generationens Volkswagen Golf. Men redan ett par år tidigare erbjöds i USA en pickupversion av Golfen med namn Rabbit Pickup tillverkad i Pennsylvania. Vår europeiska Caddy tillverkades i Sarajevo Jugoslavien fram till 1992 då inbördeskriget resulterade i att fabriken totalförstördes. Efter några år utan Caddy i produktprogrammet tog Volkswagen hjälp av spanska SEAT som sedan mitten av 80-talet ingått i Volkswagenkoncernen. Det var i stort en omskyltad SEAT Inca baserad på personbilen SEAT Ibiza. Andra generationens Caddy tillverkades sida vid sida med Incan i Martorell Spanien från 1996.

Modellen fanns bara som skåpversion och för att kunna erbjuda en flakversion tog man hjälp av ytterligare en koncernmedlem, nämligen tjeckiska Škoda. De hade sin Felicia pickup som fick bli grunden till Volkswagens Caddy pickup från hösten 1996 vilka tillverkades i Kvasiny Tjeckien.

2004 kom så tredje generationens Caddy. Den har sedan starten tillverkats i Poznań, Polens femte största stad där man tillverkat Volkswagen transportbilar sedan 1993. En sammansättning sker också i Kaluga Ryssland. Ursprungligen framställdes i Poznańfabriken den inhemska Tarpan fram till 1993 då tillverkningen övergick till Volkswagen T4, mer känd som Transporter och då ur fjärde generationen. Just nu uppförs en ny fabrik på ett 200 hektar stort område omkring fem mil från Poznań utanför Września där den nya Craftergenerationen kommer att sättas samman från 2016 då fabriken ska vara klar. Nu står alltså generation fyra av den populära lättlastaren i startgropen, men som sagt mer om den i tryckt form.





Hemsidan klar!

NyheterPosted by Bo Norvinge Sun, February 15, 2015 14:29:18

Så där ja, då var äntligen min nya hemsida klar efter en hel del pillande, stökande och kämpande, ja ibland på gränsen till totalt nervsammanbrott.
Självfallet så blir en hemsida aldrig klar utan måste uppdateras hela tiden även om hemsidornas funktion idag inte alls är som när Norvinge.se öppnade för ett decennium sedan. På den tiden surfade folk okontrollerat omkring på nätet som ett tidsfördriv. Man ville se på bilder, skriva i gästböcker och länkas vidare till andra spännande platser.
Idag är en hemsida mer eller mindre bara ett slags avancerat visitkort där man vill finna kortfattad information och kontaktuppgifter. Men en liten smula traditionell hemsida kan nog ändå skönjas den nya.

Inte heller den nya hemsidan kommer att erbjuda någon omfattande bildbank, en funktion som för en tid sedan togs bort redan på den gamla sidan då jag inte ville fungera leverantör till hela internet med bilder helt lösryckt ur sitt sammanhang och utom minsta möjlighet att påverka vem som stått som upphovsman till respektive verk. På samma vis ville jag heller inte stå som kostnadsfri bildleverantör till de amerikanska storbolagen (läs: Google och Facebook) vilka faktiskt har hyfsade ekonomska resurser att fixa saken själva.

Min hemsida kan ju inte konkurrera med Facebook, men jag antar att ingen är det minsta intresserad vad tusan jag ska äta, om jag råkar ha lust att öppna en öl på fredag kväll eller om någon av hundarna bajsunerat ut sitt missnöje på mattan.

Sammanfattat fanns det allt en liten fördel med att några *~"@**" i Kista (läs: Binero) valde att jävlas med mig. Jag fick en helt ny hemsida.
Synd bara att det skulle ta så mycket av min tid som kunde investeras på annat sätt.

Men här är den i alla fall, i sin strålande lila glans.












Hemsidan under uppbyggnad

NyheterPosted by Bo Norvinge Wed, February 11, 2015 10:06:35

Som alla tidigare hemsidebesökare på Norvinge.se nog redan har konstaterat är hela hemsidan ny. Anledningen är att det tidigare webhotellet (läs Binero) inte på något sätt visat intresse för goda kundrelationer och flexibilitet. Allt har istället flyttats eller rättare sagt byggts nytt hos One.com, och "so far so good".
Den gamla hemsidan som introducerades 2004, men som visserligen uppdaterats under åren blev inlåst och stängdes därför av efter 10 år i trogen tjänst. Men nyordningen innebär samtidigt en modernisering på många vis. Den är bland annat anpassad för smarttelefoner.
I skrivande stund återstår som synes en del större jobb med sidan men förhoppningsvis kommer allt att vara klart under februari månad (2015).

Välkommen!